Opetusharjoittelun suoritin Oulun
aikuiskoulutuskeskuksessa ohjaavan opettajan Edvin Honkasen valvonnassa.
Pohdiskelin omaa harjoittelua ja pidin allaolevaa opetusharjoittelupäiväkirjaa
yllä, josta halutessa voi lukea lisää.
10.3.2015
Mitä ryhmää havainnoit?
Kävin kuuntelemassa ja havainnoimassa tulevan
ryhmän opetusta Oulun aikuiskoulutuskeskuksessa (OAKK). Opiskelijat ovat NAU
(20-29 v) ja ENO (30-55 v) aikuisia. 7 opiskelijaa. Yksi uusi oppilas. Samalla
seurasin toisen opettajan opetustuntia sähköopin perusteista OAKK:ssa ja tein,
jotain havaintoja hänen opetuksessa käytetyistä opetusmenetelmistä. Käytössä
oli esittävä opetusmenetelmä, jossa apuna oli dokumenttikamera ja tussi sekä
kyselevä vuorovaikutteinen keskustelu oppilaiden kanssa. Opettaja merkitsi
harjoitustehtävien laskutoimituksia vaihevaiheelta ja miten kaavoja sovelletaan
opittuihin asioihin ja näytti tehtävän ratkaisun lopuksi oppilaille. Itse
olisin käyttänyt pitkälti samanlaista opetusmenetelmää opetuksessa.
Mitä huomioita teit oppijoista?
Hyvin kuuntelivat opetusta ja keskittyvät hyvin
opetukseen. Hyvin asiallisesti käyttäytyviä. Etnisen taustan vuoksi kahdella
oppilaalla saatava tukea, mutta hyvin viereinen opiskelija antaa tukea ja
auttaa, jos on epäselvää. Molemmat osaavat puhua ja ymmärtävät Suomen kieltä.
Osaavat reagoida, jos tulee opetuksessa epäselvyyksiä. Kysyvät jos ei eivät
osaa. Sopeutuneet hyvin opetukseen ja sen sisältöön. Tekevät hyvin opettajan
antamia harjoitustehtäviä ja omia muistiinpanoja.
Mitä havainnointimenetelmiä käytit?
Tein oman nimettömän kyselylomakkeen google formsilla
oppilasryhmälle, mutta eivät voineet käyttää, koska kaikilla ei ollut tunnuksia
googleen, mutta se oli väärä tieto asiasta, joten olisin voinut tehdä kyselyn
tekemällä palautelomakkeella ilman google tunnuksiakin. Oppilaat vastasivat
kuitenkin neljään kysymykseen paperille ja keräsin lopuksi vastaukset. Lisäksi
seuraamalla opetusta luokassa ja tekemällä havainnointia.
11.3.2015
Aloitin opetusharjoittelun uuden opiskelijaryhmän kanssa
Oulun aikuiskoulutuskeskuksessa. Aluksi esitin oman ohjaavan opettajan
opiskelijoille ja kerroin, että tulen opettajaharjoittelua suorittaan. Kerroin
sen jälkeen omasta koulutus- ja työtaustasta lyhyesti, että opiskelijat
saivat tietää minkälainen opettajaharjoittelija olen. Pyysin sen jälkeen
lyhyesti kertomaan oppilaiden oman taustansa, jotta saisin tietää minkälaista
ryhmää alan opettaan. Olin huomioinut opiskelijaryhmän opetustason, koska
ryhmässä oli aikuisia, joilla ei ole ammatillista perustutkintoa.
Opiskelijoilla on vain peruskoulutus tausta, jonkin verran työkokemusta
erilaisista työtehtävistä aikaisemmasta työelämästä yrityksissä, mutta
sähköalalta ei ole minkäänlaista koulutusta ja työkokemusta olemassa.
Koin tilanteen haastavaksi, mutta myös samalla
mielenkiintoiseksi opettajaharjoittelijana. Käytin opetusmenetelminä esittävää
opetusmenetelmää, yhteistoiminnalliseen työskentelyyn pohjautuvaa
opetusmenetelmää ja toiminnallisen aktivoinnin opetusmenetelmää. Siihen osasin
entuudesta varautua, että liian teoria painotteinen opetus saa levottomaksi
ryhmän. Olin päättänyt, että laitan opiskelijat ryhmiin tekemään
harjoitustehtäviä ja samalla näin miten he toimivat ryhmänä. Myös itse sain
ryhmän toimimaan ja vuorovaikuitteiseen keskusteluun päivän aiheesta. Toin myös
luokkaan näytettäväksi sähköasennustarvikkeita ja sain opiskelijat yhteistyössä
tutkimaan erinlaisia asennustarvikkeita. Omasta mielestä onnistuin
opetusmenetelmien toimivuudessa tähän opiskelijaryhmään, mutta oman kehityksen
näkisin opetuksen jäsentelyssä ja tauotuksessa, niin ettei itselle selvä asia
tulisi opetettua liian nopeasti opiskelijaryhmälle. Muuten todella
mielenkiintoinen harjoituspäivä.
12.3.2015
Toinen opetusharjoittelupäivä oli helpompi aloittaa,
koska edellisenä opetus päivänä olin saanut oman käsityksen opiskelijaryhmästä.
Tiesin että oppilaat ovat motivoituneita aikuisia, jotka janoavat kovasti uutta
tietoa kokoajan. Kuitenkin yritin opettajaharjoittelijana kertoa ryhmälle, että
pitää löytyä kärsivällisyyttä ja malttia oman opiskelun suhteen, ettei vaadi liikaa
itseltä alussa, kun on aloittanut uuden ammatin opiskelun. Tiesin myös Amok:in
tuutorin Tiiu Tennon tulevan seuraamaan opetustani ja arvioimaan sekä samalla
ottamaan kuvia opetuksesta, joita voi käyttää myöhemmin omassa blogissa.
Arviointikeskustelussa saa kuulla oman opetusharjoittelun palautteen myöhemmin.
Käytin opetusmenetelminä esittävää opetusmenetelmää,
itsenäiseen työskentelyyn pohjautuvaa opetusmenetelmää. Näytin verkossa
opiskelijoille myös uusia sähköalan opiskeluun tarvittavia opetusmenetelmiä
esim. miten voidaan hyödyntää tuotevalmistajien nettisivuja sekä myös sähköistä
sähköinfon st-kortistoa, jossa on todella paljon hyödyllisiä julkaisuja
sähköaalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Toisen päivän ajatuksena oli
saada opiskelijat toimimaan ja soveltamaan tieto esim. päivän
harjoitustehtäviin.
Omasta mielestä onnistuin saamaan opiskelijat
aktivoitumaan päivän aiheeseen. Oman parannuksen näkisin opetuksen esityksen
piirtäminen valkotauluun tussilla pitää harjoitella vielä enemmän sekä
esiintymisen ja tiettyjen eleiden sallimiseen, ettei olisi välillä itselle
liian totista opettaminen, mutta eiköhän tuohon tiedä kiinnittää jatkossa
huomiota. Opetuspäivä oli antoisa ja mielenkiintoinen.
13.3.2015
Kolmannen päivän opetus alkoi edellisten opetuspäivien
asioiden kertaamisella ja muistiin palauttamisella. Opettajaharjoittelijana
koin sen tärkeäksi, koska edellisiä opetuksia piti osata soveltaa tämän päivän
opetukseen, että voi yleensä edes saada opetuksesta kaiken hyödyn käyttöön
tuleviin harjoitustehtäviin valaistuskytkennöissä. Käytin aluksi
opetusmenetelminä esittävää opetusmenetelmää näyttäessään erilaisten
uppoasennus kytkentöjen yksiviiva esitystapoja. Ennen kuin annoin
harjoitustehtävän tehdä moniviiva esitystapojen avulla kytkentöjen johdotus- ja
toiminta piirrokset. Taas käytin ensin yhteistoiminnalliseen työskentelyyn
pohjautuvaa opetusmenetelmää. ja toiminnallisen aktivoinnin opetusmenetelmää.
Pyysin opiskelijoita muodostamaan ryhmätyötä varten omat
ryhmät ja sellaiset ryhmät, että toimivat yhdessä toisiaan tukien
selvittäessään kytkentöjä. Tiesin että etnisen taustan omaavat oppilaat ei voi
selvitä itsenäisellä ohjaavalla opetusmenetelmällä ja siksi olin suunnitellut
ryhmän toiminnan näin opetuksessa. Sain ryhmän toimimaan yhdessä yhteisen
päämäärän suhteen.
Halusin seurata opetustuntia seuraamalla ryhmän
roolitusta ja toimintaa harjoitustehtävien onnistumisen kannalta. Sain todeta,
että tämä opiskelijaryhmä osaa ottaa toiset huomioon ja antaa tilaa myös
toisten ajatuksille. Kävin tarpeen vaatiessa antamassa ohjausta ja jotain
selventäviä neuvoja. Lopuksi katsottiin harjoitustehtävien kytkennät yhdessä ja
annoin palautteen onnistumisesta. Pyysin vielä opiskelijaryhmältä lopuksi
palautelomakkeella, opetusharjoittelun päivien osalta omasta
opetusharjoittelusta palautteen. Palautelomakkeen tein google formsilla
oppilasryhmälle, mutta eivät voineet käyttää, koska kaikilla ei ollut tunnuksia
googleen, mutta se oli väärä tieto asiasta, joten olisin voinut tehdä kyselyn
tekemällä palautelomakkeella ilman google tunnuksiakin. Pyysin kuitenkin
kirjoittaan vastaukset käsin laadittuihin kysymyksiin.
Tähän päättyi oma opetusharjoittelu tämän
opiskelijaryhmän kanssa. Itse tulen saamaan OAKK:n ohjaavan opettajan ja Amokin
tuutorin oman opetusharjoittelun arvioinnin myöhemmin kolmikantaisessa
keskustelussa. Kolmas opetuspäivä oli vielä astetta mukavampi ja
mielenkiintoisempi, kun sain kokea tämän opiskelijaryhmän kanssa
vuorovaikutteista, antoisaa ja onnistuneen opetuksen hetkiä.
15.3.2015
Luin tuon palautelomakkella kysymyksiin vastanneiden
oppilaiden palautteen kaikessa rauhassa kotona. Tein sen jälkeen oman opetuksen
osalta pohdintaa ja miten onnistuin opettajaharjoittelijana tämän kyseisen
opiskelijaryhmän kanssa. Opetuksessa käytetty opetusmateriaali oli hyvin
monipuolista. Opetuksen taso oli oppilaiden mielestä tarpeeksi alhaalla
lähtiessä liikkeelle perusasioista ja oppilaat olivat saaneet hyvin ohjausta
sekä neuvoja tarvittaessa, jos oli tullut vaikeuksia.
Vuorovaikutteiseen keskusteluun perustuva opetus oli
ollut mielenkiintoista ja toisaalta haastavaa, mutta välillä vaihdettu
opetusmenetelmä ja esim. asennusmateriaaleihin, johtoihin ja kaapeleihin
tutustuminen ja ominaisuuksien, rakenteiden tutkiminen sekä harjoitustehtävien
tekeminen oli pitänyt oppilaiden mielenkiinnon yllä opetuksessa. Ryhmätyö oli
koettu hyväksi lähestymistavaksi opetuksessa ja tukenut sopivasti yhteistyötä
oppilaiden kesken. Ryhmätyön myötä oppilaat olivat oppineet toisista paljon uutta.
Omasta mielestä sain oman opetuksen oppilaille koulutettua ydinsuunnitelman
mukaan ja nyt heillä on perusteet sähkötöiden teettämiseksi työsalissa, kun
vain muut asiat ovat kunnossa esim. (Suojavaatetus, työkalut ja niiden käyttö,
työmenetelmät ja kaikki tarvittavat korttikolutukset käytynä).
17.3.2015
Tänään sain oman palautteen OAKK:n ohjaavalta opettajalta
ja Amokin tuutorilta omassa kolmikantaisessa keskustelussa ja opetuksen
arvioinnissa. Sain todella hyvää palautetta jatkoa ajatellen sekä ohjausta
tiettyjen opetusmenetelmien käyttämistä omassa opetuksessa tulevaisuudessa.
Kritiikki mitä tuli oli todella rakentavaa ja se antaa itselle lisää
pohdiskeltavaa suunnitellessa omaa opetusta jatkossa. Sovittiin että kävisin,
vielä seuraamassa eri opettajien opetuksia eri oppilaitoksissa ennen lopullista
ohjaavan opettajan arvioinnin tekemistä. Sovin että toteutan sovitut asiat, jos
ne sattuvat tämän opiskeluajan puitteissa mahdolliseksi toteuttaa.
09.4.2015
Kävin
seuraamassa ammattiopettaja Edvin Honkasen opetusta, kun hän oli opettamassa
teollisuuden kunnossapitoasentajia. Ryhmä oli taustaltaan hyvin erilaisia. Yksi
oli sähköasentaja, kolme it-alan osaajaa ja lopuilla neljällä metallialan
koulutus. Edvin kertoi, että ne oli edellisenä päivänä käyneet teoriassa
kontaktorit, releet, aikareleet, nokkakytkimet ja turvakytkimet sekä niiden
toiminnat. Ammattiopettajana hänellä oli kyselevä opetusmenetelmä ja sai
hyvin vuorovaikutteista keskustelua oppilaiden kanssa. Itse näkisin tuon
opetustyylin käytännön opetuksessa tehokkaaksi tavaksi oppia, koska siinä pitää
oppilaiden itse miettiä opetettua teoriaa, ja kuinka sitä sovelletaan käytännön
tekemiseen.
Opetusharjoittelun
aikana kiinnitin huomion oman ohjaavan opettajan toimintaan. Tein siitä omia
johtopäätöksiä. Omasta mielestä ohjaavan opettajan perehdyttäminen talon
sääntöihin ja turvallisuusohjeisiin oli puutteellista tai sitä ei ollut
lainkaan. Opettajan olisi pitänyt puuttua opetukseen, jos hän huomasi jotain
väärää opetustoiminnassa, mutta ei puuttunut ja ohjannut tekemään asiaa toisin.
Jatkossa toivon, että tähän tullaan kiinnitään huomiota ohjaavien opettajien
osalta. Opetusharjoittelussa ei opettaja opiskelija voi päästä tavoitteisiin ja
päämäärään, jos ei saa opetusharjoittelussa ohjausta sitä tarvittaessa. Näen
tämän tärkeäksi asiaksi tulevien opettaja opiskelijoiden osalta ja eikä se
palvele silloin koko opetusharjoittelun tarkoitusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti