Opetusharjoittelu ja pohdintaa




Opetusharjoittelun suoritin Oulun aikuiskoulutuskeskuksessa ohjaavan opettajan Edvin Honkasen valvonnassa. Pohdiskelin omaa harjoittelua ja pidin allaolevaa opetusharjoittelupäiväkirjaa yllä, josta halutessa voi lukea lisää.

10.3.2015
Mitä ryhmää havainnoit?

Kävin  kuuntelemassa ja havainnoimassa tulevan ryhmän opetusta Oulun aikuiskoulutuskeskuksessa (OAKK). Opiskelijat ovat NAU (20-29 v) ja ENO (30-55 v) aikuisia. 7 opiskelijaa. Yksi uusi oppilas. Samalla seurasin toisen opettajan opetustuntia sähköopin perusteista OAKK:ssa ja tein, jotain havaintoja hänen opetuksessa käytetyistä opetusmenetelmistä. Käytössä oli esittävä opetusmenetelmä, jossa apuna oli dokumenttikamera ja tussi sekä kyselevä vuorovaikutteinen keskustelu oppilaiden kanssa. Opettaja merkitsi harjoitustehtävien laskutoimituksia vaihevaiheelta ja miten kaavoja sovelletaan opittuihin asioihin ja näytti tehtävän ratkaisun lopuksi oppilaille. Itse olisin käyttänyt pitkälti samanlaista opetusmenetelmää opetuksessa.


Mitä huomioita teit oppijoista?


Hyvin kuuntelivat opetusta ja keskittyvät hyvin opetukseen. Hyvin asiallisesti käyttäytyviä. Etnisen taustan vuoksi kahdella oppilaalla saatava tukea, mutta hyvin viereinen opiskelija antaa tukea ja auttaa, jos on epäselvää. Molemmat osaavat puhua ja ymmärtävät Suomen kieltä. Osaavat reagoida, jos tulee opetuksessa epäselvyyksiä. Kysyvät jos ei eivät osaa. Sopeutuneet hyvin opetukseen ja sen sisältöön. Tekevät hyvin opettajan antamia harjoitustehtäviä ja omia muistiinpanoja.


Mitä havainnointimenetelmiä käytit?


Tein oman nimettömän kyselylomakkeen google formsilla oppilasryhmälle, mutta eivät voineet käyttää, koska kaikilla ei ollut tunnuksia googleen, mutta se oli väärä tieto asiasta, joten olisin voinut tehdä kyselyn tekemällä palautelomakkeella ilman google tunnuksiakin. Oppilaat vastasivat kuitenkin neljään kysymykseen paperille ja keräsin lopuksi vastaukset. Lisäksi seuraamalla opetusta luokassa ja tekemällä havainnointia.


11.3.2015


Aloitin opetusharjoittelun uuden opiskelijaryhmän kanssa Oulun aikuiskoulutuskeskuksessa. Aluksi  esitin oman ohjaavan opettajan opiskelijoille ja kerroin, että tulen opettajaharjoittelua suorittaan. Kerroin sen jälkeen omasta koulutus- ja työtaustasta lyhyesti, että  opiskelijat saivat tietää minkälainen opettajaharjoittelija olen. Pyysin sen jälkeen lyhyesti kertomaan oppilaiden oman taustansa, jotta saisin tietää minkälaista ryhmää alan opettaan. Olin huomioinut opiskelijaryhmän opetustason, koska ryhmässä oli aikuisia, joilla ei ole ammatillista perustutkintoa. Opiskelijoilla on vain peruskoulutus tausta, jonkin verran työkokemusta erilaisista työtehtävistä aikaisemmasta työelämästä yrityksissä, mutta sähköalalta ei ole minkäänlaista koulutusta ja työkokemusta olemassa.


Koin tilanteen haastavaksi, mutta myös samalla mielenkiintoiseksi opettajaharjoittelijana. Käytin opetusmenetelminä esittävää opetusmenetelmää, yhteistoiminnalliseen työskentelyyn pohjautuvaa opetusmenetelmää ja toiminnallisen aktivoinnin opetusmenetelmää. Siihen osasin entuudesta varautua, että liian teoria painotteinen opetus saa levottomaksi ryhmän. Olin päättänyt, että laitan opiskelijat ryhmiin tekemään harjoitustehtäviä ja samalla näin miten he toimivat ryhmänä. Myös itse sain ryhmän toimimaan ja vuorovaikuitteiseen keskusteluun päivän aiheesta. Toin myös luokkaan näytettäväksi sähköasennustarvikkeita ja sain opiskelijat yhteistyössä tutkimaan erinlaisia asennustarvikkeita. Omasta mielestä onnistuin opetusmenetelmien toimivuudessa tähän opiskelijaryhmään, mutta oman kehityksen näkisin opetuksen jäsentelyssä ja tauotuksessa, niin ettei itselle selvä asia tulisi opetettua liian nopeasti opiskelijaryhmälle. Muuten todella mielenkiintoinen harjoituspäivä.


12.3.2015


Toinen opetusharjoittelupäivä oli helpompi aloittaa, koska edellisenä opetus päivänä olin saanut oman käsityksen opiskelijaryhmästä.  Tiesin että oppilaat ovat motivoituneita aikuisia, jotka janoavat kovasti uutta tietoa kokoajan. Kuitenkin yritin opettajaharjoittelijana kertoa ryhmälle, että pitää löytyä kärsivällisyyttä ja malttia oman opiskelun suhteen, ettei vaadi liikaa itseltä alussa, kun on aloittanut uuden ammatin opiskelun. Tiesin myös Amok:in tuutorin Tiiu Tennon tulevan seuraamaan opetustani ja arvioimaan sekä samalla ottamaan kuvia opetuksesta, joita voi käyttää myöhemmin omassa blogissa. Arviointikeskustelussa saa kuulla oman opetusharjoittelun palautteen myöhemmin.



Käytin opetusmenetelminä esittävää opetusmenetelmää, itsenäiseen työskentelyyn pohjautuvaa opetusmenetelmää. Näytin verkossa opiskelijoille myös uusia sähköalan opiskeluun tarvittavia opetusmenetelmiä esim. miten voidaan hyödyntää tuotevalmistajien nettisivuja sekä myös sähköistä sähköinfon st-kortistoa, jossa on todella paljon hyödyllisiä julkaisuja sähköaalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Toisen päivän ajatuksena oli saada opiskelijat toimimaan ja soveltamaan tieto esim. päivän harjoitustehtäviin.



Omasta mielestä onnistuin saamaan opiskelijat aktivoitumaan päivän aiheeseen. Oman parannuksen näkisin opetuksen esityksen piirtäminen valkotauluun tussilla pitää harjoitella vielä enemmän sekä esiintymisen ja tiettyjen eleiden sallimiseen, ettei olisi välillä itselle liian totista opettaminen, mutta eiköhän tuohon tiedä kiinnittää jatkossa huomiota. Opetuspäivä oli antoisa ja mielenkiintoinen.

13.3.2015

Kolmannen päivän opetus alkoi edellisten opetuspäivien asioiden kertaamisella ja muistiin palauttamisella. Opettajaharjoittelijana koin sen tärkeäksi, koska edellisiä opetuksia piti osata soveltaa tämän päivän opetukseen, että voi yleensä edes saada opetuksesta kaiken hyödyn käyttöön tuleviin harjoitustehtäviin valaistuskytkennöissä. Käytin aluksi opetusmenetelminä esittävää opetusmenetelmää näyttäessään erilaisten uppoasennus kytkentöjen yksiviiva esitystapoja. Ennen kuin annoin harjoitustehtävän tehdä moniviiva esitystapojen avulla kytkentöjen johdotus- ja toiminta piirrokset. Taas käytin ensin yhteistoiminnalliseen työskentelyyn pohjautuvaa opetusmenetelmää. ja toiminnallisen aktivoinnin opetusmenetelmää.

Pyysin opiskelijoita muodostamaan ryhmätyötä varten omat ryhmät ja sellaiset ryhmät, että toimivat yhdessä toisiaan tukien selvittäessään kytkentöjä. Tiesin että etnisen taustan omaavat oppilaat ei voi selvitä itsenäisellä ohjaavalla opetusmenetelmällä ja siksi olin suunnitellut ryhmän toiminnan näin opetuksessa. Sain ryhmän toimimaan yhdessä yhteisen päämäärän suhteen.

Halusin seurata opetustuntia seuraamalla ryhmän roolitusta ja toimintaa harjoitustehtävien onnistumisen kannalta. Sain todeta, että tämä opiskelijaryhmä osaa ottaa toiset huomioon ja antaa tilaa myös toisten ajatuksille. Kävin tarpeen vaatiessa antamassa ohjausta ja jotain selventäviä neuvoja. Lopuksi katsottiin harjoitustehtävien kytkennät yhdessä ja annoin palautteen onnistumisesta. Pyysin vielä opiskelijaryhmältä lopuksi palautelomakkeella, opetusharjoittelun päivien osalta omasta opetusharjoittelusta palautteen. Palautelomakkeen tein google formsilla oppilasryhmälle, mutta eivät voineet käyttää, koska kaikilla ei ollut tunnuksia googleen, mutta se oli väärä tieto asiasta, joten olisin voinut tehdä kyselyn tekemällä palautelomakkeella ilman google tunnuksiakin. Pyysin kuitenkin kirjoittaan vastaukset käsin laadittuihin kysymyksiin.


Tähän päättyi oma opetusharjoittelu tämän opiskelijaryhmän kanssa. Itse tulen saamaan OAKK:n ohjaavan opettajan ja Amokin tuutorin oman opetusharjoittelun arvioinnin myöhemmin kolmikantaisessa keskustelussa. Kolmas opetuspäivä oli vielä astetta mukavampi ja mielenkiintoisempi, kun sain kokea tämän opiskelijaryhmän kanssa vuorovaikutteista, antoisaa ja onnistuneen opetuksen hetkiä.

15.3.2015

Luin tuon palautelomakkella kysymyksiin vastanneiden oppilaiden palautteen kaikessa rauhassa kotona. Tein sen jälkeen oman opetuksen osalta pohdintaa ja miten onnistuin opettajaharjoittelijana tämän kyseisen opiskelijaryhmän kanssa. Opetuksessa käytetty opetusmateriaali oli hyvin monipuolista. Opetuksen taso oli oppilaiden mielestä tarpeeksi alhaalla lähtiessä liikkeelle perusasioista ja oppilaat olivat saaneet hyvin ohjausta sekä neuvoja tarvittaessa, jos oli tullut vaikeuksia.

Vuorovaikutteiseen keskusteluun perustuva opetus oli ollut mielenkiintoista ja toisaalta haastavaa, mutta välillä vaihdettu opetusmenetelmä ja esim. asennusmateriaaleihin, johtoihin ja kaapeleihin tutustuminen ja ominaisuuksien, rakenteiden tutkiminen sekä harjoitustehtävien tekeminen oli pitänyt oppilaiden mielenkiinnon yllä opetuksessa. Ryhmätyö oli koettu hyväksi lähestymistavaksi opetuksessa ja tukenut sopivasti yhteistyötä oppilaiden kesken. Ryhmätyön myötä oppilaat olivat oppineet toisista paljon uutta. Omasta mielestä sain oman opetuksen oppilaille koulutettua ydinsuunnitelman mukaan ja nyt heillä on perusteet sähkötöiden teettämiseksi työsalissa, kun vain muut asiat ovat kunnossa esim. (Suojavaatetus, työkalut ja niiden käyttö, työmenetelmät ja kaikki tarvittavat korttikolutukset käytynä).


17.3.2015


Tänään sain oman palautteen OAKK:n ohjaavalta opettajalta ja Amokin tuutorilta omassa kolmikantaisessa keskustelussa ja opetuksen arvioinnissa. Sain todella hyvää palautetta jatkoa ajatellen sekä ohjausta tiettyjen opetusmenetelmien käyttämistä omassa opetuksessa tulevaisuudessa. Kritiikki mitä tuli oli todella rakentavaa ja se antaa itselle lisää pohdiskeltavaa suunnitellessa omaa opetusta jatkossa. Sovittiin että kävisin, vielä seuraamassa eri opettajien opetuksia eri oppilaitoksissa ennen lopullista ohjaavan opettajan arvioinnin tekemistä. Sovin että toteutan sovitut asiat, jos ne sattuvat tämän opiskeluajan puitteissa mahdolliseksi toteuttaa.

09.4.2015

Kävin seuraamassa ammattiopettaja Edvin Honkasen opetusta, kun hän oli opettamassa teollisuuden kunnossapitoasentajia. Ryhmä oli taustaltaan hyvin erilaisia. Yksi oli sähköasentaja, kolme it-alan osaajaa ja lopuilla neljällä metallialan koulutus. Edvin kertoi, että ne oli edellisenä päivänä käyneet teoriassa kontaktorit, releet, aikareleet, nokkakytkimet ja turvakytkimet sekä niiden toiminnat.   Ammattiopettajana hänellä oli kyselevä opetusmenetelmä ja sai hyvin vuorovaikutteista keskustelua oppilaiden kanssa. Itse näkisin tuon opetustyylin käytännön opetuksessa tehokkaaksi tavaksi oppia, koska siinä pitää oppilaiden itse miettiä opetettua teoriaa, ja kuinka sitä sovelletaan käytännön tekemiseen.

Opetusharjoittelun aikana kiinnitin huomion oman ohjaavan opettajan toimintaan. Tein siitä omia johtopäätöksiä. Omasta mielestä ohjaavan opettajan perehdyttäminen talon sääntöihin ja turvallisuusohjeisiin oli  puutteellista tai sitä ei ollut lainkaan. Opettajan olisi pitänyt puuttua opetukseen, jos hän huomasi jotain väärää opetustoiminnassa, mutta ei puuttunut ja ohjannut tekemään asiaa toisin. Jatkossa toivon, että tähän tullaan kiinnitään huomiota ohjaavien opettajien osalta. Opetusharjoittelussa ei opettaja opiskelija voi päästä tavoitteisiin ja päämäärään, jos ei saa opetusharjoittelussa ohjausta sitä tarvittaessa. Näen tämän tärkeäksi asiaksi tulevien opettaja opiskelijoiden osalta ja eikä se palvele silloin koko opetusharjoittelun tarkoitusta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti