Kasvatustieteen opinnoissa tavoitteena on, että ymmärtää
kasvatustieteen ja ammattikasvatustieteen tiedeluonteen tärkeimmät
erityispiirteet, hallitsee kasvatus- ja ammattikasvatustieteen
keskeisimmät käsitteet ja ymmärtää, miten soveltaa kasvatustieteellistä
tietoa ammatillisen opettajan työssä. Allaolevassa kasvatustieteiden opintopäiväkirjassa on pohdittu asiaa tarkemmin sieltä halutessa voi lukea lisää.
26.1.2015
26.1.2015
Tänään se alkoi tämä itselle outo kasvatustiede, mutta aion itse ottaa selville lukemalla kasvatustieteen käsitteitä kirjallisuudesta, koska satuin olemaan sairaana.
Opettaja Tuulikki Viitala oli ensin pitänyt luennon, joka oli johdatus kasvatustieteeseen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä oli luennon aiheena sisälöltään uutta ja toisaalta hämmentävää itselle, kun ei ollut mitään tietoa asiasta etukäteen ja jouduin olemaan poissa tältä luennolta. Iltapäivällä vuorossa oli toinen luento, joka käsitteli ammattikasvatusta historiaa ja käsitteitä kasvatustieteessä. Sen jälkeen opiskelijat oli tehneet ryhmissä harjoitustehtäviä ja pohtineet asiaa syvällisemmin.
26.2.2015
Ensimmäisen tehtävän aiheet liittyvät kasvatustieteen historiaan ja keskeisiin käsitteisiin; kasvatustiede, ammattikasvatustiede, kasvatussosiologia, kasvatuspsykologia jne. Tavoitteena on yhteisen "kielen" luominen. Ryhmät tuottavat jokaisesta tehtävästä materiaalia ja palauttavat ne Optimaan ryhmän omaan tehtävien palautuskansioon. Oman ryhmän aiheeksi saatiin kasvatussosioilogia. Oma ryhmäni lähestyi käsittelemällä asiaa kysymyksien pohjalta. Miten kirjallisuudessa määritellään kasvatussosiologian käsitettä? Miten ja miksi kasvatuksen ja koulutuksen prosessit ovat yhteiskunnan muutoksessa muotoutuneet sellaisiksi kuin nyt ovat? Miksi kasvatusta ja koulutusta harjoitetaan? Mikä suhde kasvatussosiologialla on kasvatustieteeseen/ammattikasvatustieteeseen? ja lopuksi piti tarkastella kasvatussosiologian merkitystä ammatillisen opettajan työssä? Ryhmätyö tehtiin roolittamalla jokaiselle ryhmässä oma työrooli.
Minun tehtäväksi jäi yhteenvedon kokoaminen yhdeksi kokonaisuudeksi ja tiivistelmäksi, jonka esitin omalla vuorollaan oppilasportaalissa optimassa AC-istunnossa muille opiskelijaryhmille. Tämän päivän anti muiden ryhmien osalta oli todella mukavaa kuunneltavaa ja tuli kertaheitolla lisää tietoa ja oppia kasvatustieteen historian ja keskeisiin käsitteisiin, tarkastellessaan ammattikasvatuksen kehittymistä Suomessa, kasvatustieteen/ammattikasvatustieteen keskeiset käsitteet, kasvatuspsykologiasta, miten didaktiikka suhteutuu muihin kasvatustieteen alueisiin? Lopuksi Tuulikki Viitala teki kyseisen AC-istunnon yhteen vedon päivän annista ja lupasi, vielä erikseen antaa ryhmille palautetta tehtävien onnistumisesta ja ymmärtämisestä kokonaisuudessaan. Tässä on meidän ryhmän palaute kasvatussosiologia tehtävän osalta.
http://yle.fi/uutiset/koulu-uhkaukset_jatkuvat_ylojarvella__nyt_viesteja_tuli_useaan_kouluun/7871578
25.3.2015-1.4.2015
Tänään alkoi kasvatustieteen opinnoissa verkkokeskustelut, jokaisen ryhmien tehdessä kaksi virikekysymystä mietittäväksi ja pohdittavaksi verkkoalustalle optimassa. Aiheena on tässä viikon pituisessa jaksossa. Ryhmillä on tehtävänä kerätä tietoa siitä, mitä kasvatuksen kentällä tässä ajassa tapahtuu. Käsitelläänkö mediassa tällä hetkellä erityisesti joitakin kasvatuksen kysymyksiä. Kertokaa siitä. Etsikää myös muutama kasvatus/ammattikasvatustieteellinen tutkimus. Niitä löytyy mm. tieteellisistä aikakauslehdistä (ammattikasvatus, aikuiskasvatus, kasvatus, jne.). Tiivistäkää tutkimustieto. Meidän ryhmän tiivistelmä annetusta aiheesta.
Meidän ryhmä käsitteli kahdella kysymyksellä aihetta, jotka ovat Onko kännykästä tullut persoonan jatke nuorille, osa minuutta? Sekä onko opettajilla riittävästi keinoja/rohkeutta puuttua oppilaan häiriökäyttäytymiseen? Nostin itse esiin juuri tuon virikekysymyksen verkkoalaustalle onko opettajilla riittävästi keinoja/rohkeutta puuttua oppilaan häiriökäyttäytymiseen? Oma näkemys asiaan oli, että keinot opettajalla on olemassa jo lain puolesta, mutta uskaltaako kaikki opettajat ottaa ne käyttöön opetustunnilla. Opettajia on niin eri luonteisia, toiset tarttuu heti asiaan, kun toiset eivät uskalla välttämättä tehdä ongelmien/asioiden suhteen mitään, koska pelkäävät oppilaan reagointia tilanteessa ja vastarintaa.
Vasta vuoden vaihteessa uuden lain mukaan opettajalla on oikeus ottaa oppilaalta esim. kännykkä, teräaseet ja vaaralliset aineet pois, jos opettaja huomaa ongelman ja lisäksi saa tarkastaa oppilaan tavarat tarvittaessa. Omasta mielestä tämä tuo turvaa koko oppilaitokseen ja luokkaan, kun toimitaan heti annettujen sääntöjen ja normien mukaan. Sen jälkeen, kun olin omalta osalta pohtinut virikekysymystä, niin alustin tuota asiaa muille ryhmille ja pyysin vastauksia ja omaa näkemystä heiltä virikekysymyksen suhteen. Tästä tehtävästä saatiin oman työn ja tiivistelmän osalta palautetta Tuulikki Viitalalta, joka antoi palautetta ja uutta tietoa verkkokeskustelussa heränneistä ajatuksista muiden osallistujien näkökulmasta katsottuna.
17.4.2015
Nyt on sitten saatu viimeinen kasvatustieteen opintojen ryhmätyö valmiiksi. Tehtävänä oli haastatella ammatillisia opettajia oppilaitoksessa. Esim. Yksikönjohtajaa, kuraattoria, opinto-ohjaajaa ja erityisopettajaa. Meidän ryhmä teki oman haastattelun ja yhteenvedon aiheesta opiskelijahuolto. Ryhmässä jaettiin kaikille taas omat tehtävät hoidettavaksi. Seuraavana osa ryhmästä teki PowerPoint esityksen valmiiksi opiskelijahuollosta. Minä sain tehtäväksi editoida esitysvideon haatatteluista ja tein koosteen haastatteluista prezi-ohjelmalla, koska me haastateltiin neljää eri oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluvaa. Näin me saatiin monelta oman alan asiantuntijalta oma näkemys opiskelijahuollosta ja sen toiminnasta. Tehtävän anto puretaan ja esitetään muille opettaja opiskelijaryhmälle lopullisesti lähiopetus tunnilla 27.4.2015.
17.4.2015
Nyt on sitten saatu viimeinen kasvatustieteen opintojen ryhmätyö valmiiksi. Tehtävänä oli haastatella ammatillisia opettajia oppilaitoksessa. Esim. Yksikönjohtajaa, kuraattoria, opinto-ohjaajaa ja erityisopettajaa. Meidän ryhmä teki oman haastattelun ja yhteenvedon aiheesta opiskelijahuolto. Ryhmässä jaettiin kaikille taas omat tehtävät hoidettavaksi. Seuraavana osa ryhmästä teki PowerPoint esityksen valmiiksi opiskelijahuollosta. Minä sain tehtäväksi editoida esitysvideon haatatteluista ja tein koosteen haastatteluista prezi-ohjelmalla, koska me haastateltiin neljää eri oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluvaa. Näin me saatiin monelta oman alan asiantuntijalta oma näkemys opiskelijahuollosta ja sen toiminnasta. Tehtävän anto puretaan ja esitetään muille opettaja opiskelijaryhmälle lopullisesti lähiopetus tunnilla 27.4.2015.
27.4.2015
Viimeinen kasvatustieteiden opintojen tehtävän purku aloitettiin ryhmien välillä. Ryhmät oli todella saaneet hyviä ammatillisten opettajien haastatteluja tehtyä. Mielenkiintoista oli että ei haastatteluista tullut samanlaisia ja aiheet, joista opettajia oli haastateltu oli erilaisia ja mielenkiintoisia. Esim. Saamelais kulttuurin yksikönjohtajan haastattelu oli mukava kuulla. Esityksien jälkeen Tuulikki Viitala kertoi oman näkemyksen esityksistä ja antoi hyvää palautetta kaikille ryhmille sekä tasapuolisesti tehtäviin osallistumisesta ryhmätyöskentelystä . Olen nyt saanut pinta raapaisun kasvatustieteeseen ja toiveissa olisi nyt päästä toteuttamaan sitä ammatti opettajan työkentässä. Lopuksi täytettiin loppukartoitus kasvatustiteen opintojen edisymisestä omalta kohdalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti